divendres, 11 d’abril del 2014

Operación Palace; un tabú, una mentida i un cop d'estat.




El reportatge


El passat dia 23 de Febrer el periodista català Jordi Evole va fer un dels documentals més polèmics dels últims temps, “Operación Palace”. Operación Palace era un fals documental sobre el cop d'estat del 23-F espanyol de l'any 1981. En el fals documental Jordi Evole, va fer creure a tota espanya que la versió (o historia) que coneixíem (o creiem coneixer) era totalment falsa. Evole va fer creure a l'espectador que el cop d'estat va ser un muntatge del mateix estat, per tal d'anticipar-se a l'exercit, ja que durant la època de la transició es rumorejava que les tropes estaven disconformes amb el model d'estat democràtic i que hi hauria una altra revolució militar i civil. Durant més d'una hora es va anar implantant a la ment dels espectadors la idea que tot el que ens havien explicat sobre el 23-F i que la versió valida era la que ens estaven explicant personatges amb molta influència a l'estat, com per exemple, Iñaki Gabilondo. Un cop acabat el documental, es desmentia la veracitat del reportatge i tots els testimonis o col·laboradors assumien que durant més d'una hora ens havien explicat una versió dels fets totalment falsa. 

Molta gent va veure això com una broma de mal gust i un engany cap a l'espectador, però que volia aconseguir Jordi Evole? Gràcies a aquest documental Jordi Evole va poder demostrar que la influència que té la televisió sobre les nostres ments és molt gran i que no ens hem de creure tot el que ens diuen o sentim en els mitjans de comunicació. A més, va deixar una pregunta a l'aire...és el primer cop que no ens expliquen la veritat (o ens enganyen)? En resum, va agafar un tema fins ara tabú a l'estat espanyol i li va donar la volta, per fer veure que no tot el que sentim ha de ser verídic i que ninguna veritat es del tot certa, com va fer Orson Wells fa gairebé un segle.

Les preguntes


A continuació, se't plantejant quatre preguntes sobre aquest reportatge:

  1. Creus que el reportatge “Operación Palace” va generar una bona publicity tant per laSexta (cadena que va emetre el documental) com pel mateix Jordi Evole?
  2. Creus que els mitjans de comunicació adapten les notícies ,per tal de vendre més, depenent del públic al qual van dirigits segons el seu nivell social, econòmic, cultural, etc...?
  3. Creus que ha estat una acció de màrqueting per tal de generar publicity o realment ens volien introduir a la ment el valor de què “no ens hem de creure tot allò que sentim i em de saber seleccionar les fonts d'informació”?
  4. Creus que agafar temes “tabú” per fer accions de màrqueting és interessant o rentable per a les empreses? Quins perills té?

4 comentaris:

  1. Crec que el reportatge "Operacion Palace" té molt ganxo perquè és un tema que no s'ha tractat molt i que sempre ha estat tabú.
    Actualment, els grups de televisió tenen molta competència entre ells i qualsevol història que hi trobin volem vendre i diferenciar-se de la resta. La forma que es presenta el reportatge és creativa i innovadora i fa una crida d'atenció de la manera de com s'ha fet. Al mateix temps té el risc de que hagi espectadors que pensin que els estan pren el pel i que el reportatge no és rigurós i seriós.

    Si ens fixem bé quasi totes les cadenes de televisió tenen una programació molt semblant i han de buscar històries que donin a parlar i, per tant, generin publicity ja sigui en positiu o negatiu. Tant si val i allò important de veritat es que tothom parli i d'aquest manera el màrqueting haurà estat molt eficaç.

    ResponElimina
  2. Segons la meva opinió aquest reportatge de "Operación Palace" és original i crec que va ser una bona manera de guanyar més espectadors i fer pujar l'audència de la Sexta. Tal i com pesenta el Marc les preguntes jo les aniré responent respecte la meva opinió.
    Jo crec que és evident que un reportatge d'aquest tipus generi molta publicity a favor de la Sexta i pel mateix Jordi Evole ja que, s'ha parlat de la cadena de televisió i el pròpi periodista de forma gratüita i això al cap i a la fi, generen més espectadors i més fama per la Sexta.
    La segona pregunta que ens plantejes és una mica díficil de respondre, però des del meu punt de vista més sincer he de dir que jo crec que molts programes són manipulats i la cadena de televisió depenent de la seva idologia i beneficis que tingui, et vendrán una cosa o una altre. Això no vol dir que no expliquin veritats ni notícies certes però jo crec que tothom sap que hi ha cadenes ( per no dir totes) que disfressen les noticíes per tal de gunyar més beneficis o expectació del públic.
    A la tercera pregunta no sé ben bé com respondre ja que, les dues coses poden ser certes, si que és veritat que és un programa molt sincer i que va sense escrúpols així que jo crec, que tant ho han fet des del punt de vista de veure els enganys com per fer publicity de la pròpia cadena i programa.
    Per últim, només dir que aquests temes són una mica díficils de tractar degut a que hi ha moltes ideologies darrere i molts pensaments a través de les pantalles, així que una acció com aquesta de màrqueting pot servir tot i així, s'ha de vigilar molt i preveure com reaccionará la pròpia cadena per tal de no perdre espectadors i creabilitat en la marca que al cap hi ha la fi, volen potenciar.

    Tot i així, és un programa que val la pena veure'l. M'ha agradat molt.

    Cristina Garriga

    ResponElimina
  3. Vaig veure el programa després de saber que era una mentida, la veritat es que no puc opinar gaire sobre això, ja que estava condicionat, però saben-t'ho, es veia que deia moltes barbaritats, no obstant, suposo que m'ho hagués cregut com tantes altres coses que ens diuen.

    Al principi em va semblar un insult, una cosa que li enfonsaria la carrera a l'Èvole, no obstant, al pas del temps, he vist que com a mínim ell va dir que era mentida, quantes coses ens deuen dir i no son pas veritat? Moltes. És un experiment social i crec que la idea no és dolenta, simplement ens ha demostrat lo influenciats que estem pels mitjans de comunicació, som les titelles de quatre.

    ResponElimina
  4. Dur a terme aquest programa d’aquesta manera va ser per fer una gran crida d’espectators i aquest fet és per guanyar audiencia i alhora perquè se’n parli del programa, del tema del qual parlen i fer-se marqueting a ell mateix, al presentador Jordi Evole.

    Comentant la segona pregunta, penso que la majoria de programes de televisió son manipulats (ja sigui perquè hi ha informació que no ens interessa que hi aparegui o perquè hi surt gent que els hi faria desmarqueting o per raons polítiques,…), però també estic d’acord amb la meva companya Cristina, que un programa de televisió necessariament no ha de canviar el contingut de la noticia i pot transmetre-ho tal i com va succeir.

    Comentant la tercera pregunta, en part crec les dues opcions. Per una part trobo que ho han fet per generar publicity i que se’n parli, i ho han aconseguit, però per altre part també per fer veure al públic televisiu que no s’ha de creure tot allò que diuen els mitjans de comunicació.

    I per acabar, comentant la quarta pregunta, crec que sí que és rentable perquè com que se’n ha parlat d’aquesta manera (enganyant al públic) han aprofitat per treure un tema que en altres situacions hagués costat molt de treure’l

    ResponElimina